Αηδόνη Μαρία (Υποψήφιος Διδάκτορας)

Τίτλος διατριβής: Η συμβολή των εργαλείων τεχνητής νοημοσύνης στην κάλυψη των εκπαιδευτικών αναγκών της πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης. Ετοιμότητα των εκπαιδευτικών για υιοθέτηση της νέας μορφής εργαλείων και ζητήματα νομοθεσίας, πόρων και επιμόρφωσης
Επιβλέπων: Σταμάτης Δημοσθένης
Μέλη Συμβουλευτικής Επιτροπής:
Περικλής Χατζημίσιος, Καθηγητής ΔΙΠΑΕ
Γουλιάνας Κων/νος, Καθηγητής, ΔΙΠΑΕ
Περίληψη:

Η διδακτορική διατριβή επικεντρώνεται στην εξέλιξη της τεχνητής νοημοσύνης στον τομέα της εκπαίδευσης, η οποία έχει δυναμικά επιτρέψει την ανάπτυξη προηγμένων εφαρμογών με τον βασικό στόχο την εξατομίκευση της υποστήριξης και καθοδήγησης των μαθητών. Μέσω της ανάλυσης δεδομένων και της χρήσης αλγορίθμων, η τεχνητή νοημοσύνη προτείνει εξατομικευμένο εκπαιδευτικό υλικό και προσαρμοσμένες διδακτικές προσεγγίσεις. Αυτό επιτρέπει στους εκπαιδευτικούς να παρέχουν πιο αποτελεσματική υποστήριξη, βοηθώντας τους μαθητές να αναπτύξουν τις γνώσεις τους με πιο εξατομικευμένο και αποτελεσματικό τρόπο. Επιπλέον, η τεχνητή νοημοσύνη μπορεί να προβλέπει πιθανές ανάγκες ή δυσκολίες στην εκπαιδευτική πορεία του μαθητή και να προτείνει προληπτικές ή προσαρμοστικές δράσεις, συμβάλλοντας στη βελτίωση της ποιότητας της εκπαίδευσης και στη μείωση των ανισοτήτων στην πρόσβαση σε αυτήν.

Στο πλαίσιο της επισκόπησης της τρέχουσας κατάστασης σχετικά με το θέμα της διδακτορικής διατριβής, μετά την πανδημία του COVID-19 παρατηρήθηκε ότι επέφερε σημαντικές μεταβολές στον τομέα της εκπαίδευσης. Τα εκπαιδευτικά ιδρύματα αναγκάστηκαν να υιοθετήσουν την απόσταση ως μέθοδο διδασκαλίας, οδηγώντας εκπαιδευτικούς και μαθητές σε προσαρμογή σε νέες τεχνολογίες και διδακτικές πρακτικές. Σε αυτήν την μετάβαση, η τεχνητή νοημοσύνη αναδεικνύεται ως σημαντικό εργαλείο, προσφέροντας εξατομικευμένη υποστήριξη και καθοδήγηση τόσο σε εκπαιδευτικούς όσο και σε μαθητές. Για να επιτευχθεί αυτή η μετάβαση με επιτυχία, απαιτείται επαρκής υποστήριξη και υποδομή, καθώς και συνεχής εκπαίδευση και προσαρμογή από μέρους των εκπαιδευτικών. Επιπλέον, η ενσωμάτωση της τεχνητής νοημοσύνης στην εκπαίδευση απαιτεί τη διαμόρφωση εκπαιδευτικών περιβαλλόντων που να ανταποκρίνονται στις αλλαγές που επιφέρει η ψηφιοποίηση, καθώς και την ανάπτυξη των ψηφιακών ικανοτήτων των εκπαιδευτικών και τη διασφάλιση της απαραίτητης υποστήριξης και υποδομής.

Η διδακτορική διατριβή αποσκοπεί στην εξέταση και ανάλυση της παρούσας κατάστασης στην πρωτοβάθμια εκπαίδευση του Νομού Θεσσαλονίκης όσον αφορά τη χρήση εφαρμογών και εργαλείων τεχνητής νοημοσύνης, τις προκλήσεις και τις δυσκολίες που αντιμετωπίζονται στη διά ζώσης και εξ αποστάσεως εκπαίδευση, καθώς και την εξέταση της γνώσης και των ικανοτήτων των εκπαιδευτικών στην παροχή ψηφιακών μεθόδων διδασκαλίας, με στόχο την ενσωμάτωση της τεχνητής νοημοσύνης στη διδακτική πρακτική τους.Τα ερευνητικά ερωτήματα που θα εξεταστούν στο πλαίσιο της διδακτορικής διατριβής είναι:
1. Ποιες τεχνικές τεχνητής νοημοσύνης είναι κατάλληλες για την πρωτοβάθμια εκπαίδευση;
2. Είναι δυνατή η εισαγωγή αυτών των τεχνικών στην ελληνική πραγματικότητα και την εξ αποστάσεως εκπαίδευση;
3. Είναι εφικτή η εισαγωγή εργαλείων τεχνητής νοημοσύνης στην πρωτοβάθμια εκπαίδευση, λαμβάνοντας υπόψη την πολιτική στην εκπαίδευση;
4. Ποιος είναι ο ρόλος του COVID-19 στην εισαγωγή των εναλλακτικών τρόπων διδασκαλίας, που βασίζονται σε τεχνολογίες πληροφορικής και τηλεπικοινωνιών, στην πρωτοβάθμια εκπαίδευση;
5. Είναι ικανοί οι εκπαιδευτικοί της πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης να χρησιμοποιήσουν τις τεχνολογίες αυτές στον εναλλακτικό τρόπο διδασκαλίας; Ποιες είναι οι υφιστάμενες δυσκολίες και πώς μπορούν να βελτιωθούν οι ικανότητές τους;