Τοκατλίδης Χρήστος (Υποψήφιος Διδάκτορας)

Τίτλος διατριβής: Αξιολόγηση Εκμάθησης Ηλεκτρονικών Κυκλωμάτων σε Φυσικά και Εικονικά Εργαστήρια
Επιβλέπων: Παπακώστας Δημήτριος
Μέλη Συμβουλευτικής Επιτροπής:
Χατζόπουλος Αργύριος, Επίκουρος Καθηγητής, ΔΙΠΑΕ
Σαπουνίδης Θεοδόσης, Επίκουρος Καθηγητής, ΑΠΘ
Περίληψη:

Στόχος της διδακτορικής διατριβής είναι η διερεύνηση της αποτελεσματικότητας στην εκμάθηση βασικών ηλεκτρονικών διατάξεων (ενισχυτών με διπολικά τρανζίστορ και τελεστικούς  ενισχυτές), σε φυσικά εργαστήρια (με φυσικές διεπαφές και εξαρτήματα) (hands-on laboratories) και  σε εικονικά εργαστήρια (με εικονικές διεπαφές) (virtual laboratories). Τα τελευταία έτη η εκμάθηση διαφόρων γνωστικών αντικειμένων μέσω υπολογιστών σε απομακρυσμένο ή τοπικό επίπεδο, έχει εισχωρήσει σε πολλούς τομείς της εκπαίδευσης. Οι ευκολίες αλλά και οι δυνατότητες που παρέχουν οι ηλεκτρονικοί υπολογιστές προσδίδουν στην μαθησιακή διαδικασία πολλά πλεονεκτήματα. Στο πεδίο των εφαρμοσμένων επιστημών τα πλεονεκτήματα των εικονικών εργαστηρίων είναι ακόμα περισσότερα καθώς απαιτούν λιγότερους πόρους ειδικά όσον αφορά τον υλικοτεχνικό εξοπλισμό, τόσο σε επίπεδο μετρητικών οργάνων, γεννητριών, τροφοδοτικών όσο και σε επίπεδο αναλωσίμων. Επιπρόσθετα, τα εικονικά εργαστήρια παρέχουν μεγάλη ασφάλεια τόσο στον υλικοτεχνικό εξοπλισμό όσο και στα πρόσωπα που εμπλέκονται σε όλη την μαθησιακή διαδικασία. Η ανάγκη χρήσης εικονικών εργαστηρίων κατέστη ακόμα πιο επίκαιρη τα τελευταία έτη όπου η υγειονομική ασφάλεια έκανε την διεξαγωγή των φυσικών εργαστηρίων αδύνατη.

Λαμβάνοντας υπ’ όψιν τα παραπάνω και συνυπολογίζοντας και τα πλεονεκτήματα των παραδοσιακών φυσικών εργαστηρίων, προκύπτει η ανάγκη της διερεύνησης της αποτελεσματικότητας των δύο μεθόδων εκμάθησης (φυσικών και εικονικών εργαστηρίων) στο πεδίο βασικών ηλεκτρονικών διατάξεων, της σύγκρισής τους αλλά και της αναζήτηση συνδυασμών των δύο μεθόδων που μπορεί να έχουν καλύτερα αποτελέσματα. Στην βιβλιογραφία υπάρχουν σχετικές έρευνες για διάφορα γνωστικά πεδία οι οποίες όμως δεν εισέρχονται στο γνωστικό πεδίο των βασικών ηλεκτρονικών διατάξεων. Για την διερεύνηση αυτή θα χρησιμοποιηθούν μέθοδοι που να μπορούν να δώσουν μετρήσιμα μεγέθη ώστε να εξαχθούν όσον το δυνατόν ασφαλέστερα συμπεράσματα που να απαντούν στα κρίσιμα και επίκαιρα ερωτήματα που αφορούν τις εργαστηριακές μεθόδους εκμάθησης βασικών ηλεκτρονικών διατάξεων.